Datin Mina Cheah Foong
Latar Belakang
Datin mina
berasal dari Ipoh, Perak. Pada usia 17 tahun, beliau dihantar oleh ayahnya ke
United Kingdom untuk belajar di sebuah sekolah di Belfast, Ireland. Beliau
kemudian menyambung pelajaran dalam jurusan system engineering di university of
Leeds, London.
Bagaimanakah Datin Mina Memulakan Perniagaannya
Ketika tinggal di England, setiap hujung minggu
Datin Mina pergi ke Convent Garden di London. Di situ terdapat sebuah kedai The
Body Shop. Beliau sering mengunjungi kedai itu untuk membeli barangan sendiri.
Beliau bukan saja meminati pelbagai produk yang ada di sana malah menyukai
segala aktiviti kempen yang dianjurkan oleh
The Body Shop. Apabila pulang ke Malaysia, Datin Mina masih terus memesan
barangan The Body Shop daripada rakan-rakannya yang berkunjung ke London. Oleh
kerana minatnya yang mendalam, beliau merancang dan berusaha membawa produk The
Body Shop ke Malaysia. Datin Mina akhirnya berjaya mendapat hak francais bagi
mengedar dan menjual barangan The Body Shop melalui syarikatnya, Rampai Niaga
Sdn. Bhd. Kedai pertamanya dibuka pada 8 Disember 1984 di Yow Chuan Plaza,
Kuala Lumpur.
Pada masa itu, Datin Mina belum mempunyai pengalaman menjalankan perniagaannya. Perniagaan The Body Shop dimulakan bersama rakan kongsinya, Mariam Tun Sulaiman. Wanita itu adalah isteri kepada rakan suaminya. Puan Mariam pada waktu itu adalah usahawan Amway yang berjaya. Di kedai mereka, Datin Mina menguruskan aktiviti dagangan manakala Puan Mariam menguruskan hal ehwal perhubungan awam. Perniagaan mereka berkembang dengan pesat. Selepas menjadi rakan kongsi selama 10 tahun, Puan Mariam menjual semua saham miliknya dalam Rampai Niaga. Datuk Simon, suami Datin Mina mengambil alih saham-saham Puan Mariam itu.
Bagaimanakah Datin Mina Mengembangkan Perniagaan
Selepas lebih 20 tahun terlibat dalam industri peruncitan, Datin Mina menyedari bahawa sebahagian besar daripada para pelanggan tiada banyak masa pergi membeli belah. Maka diperkenalkan konsep baru iaitu The Body Shop at Home, produk-produk dijual melalui system parti seperti dilakukan syarikat Tupperware. Selain itu, strategi baru yang lain adalah jualan secara on-line dan melalui katalog seperti dilakukan pihak Avon. Dengan gabungan L’Oreal dan The Body Shop di United Kingdom, jenama The Body Shop dijangka menjadi lebih stabil dan kukuh.
Di samping menguruskan The Body Shop, Datin Mina membuka tiga buah kedai kasut berjenama Vincci di Sydney, Australia. Tujuan asal beliau membuka perniagaan itu adalah supaya dapat selalu berada di samping anak lelakinya yang dijangka akan melanjutkan pelajaran di sana. Namun anak beliau menyambung pelajaran di Melbourne bukan di Sydney. Perniagaan kedai kasut Vincci itu juga mendapat sambutan baik daripada pihak pelanggan.
Di samping bergiat dalam perniagaan, Datin Mina banyak menceburkan diri dalam aktiviti dan kempen amal. Sebagai Presiden Malaysian Business Coalition on AIDS Society (MBCA) beliau mengumpul dana bagi membantu mangsa-mangsa AIDS, di samping meningkatkan kesedaran mayarakat tentang penyakit itu. Menerusi The Body Shop, beliau berkempen menangani isu keganasan wanita, khasnya terhadap kanak-kanak dan isu penderaan. Kempen-kempen itu membuktikan The Body Shop menghargai pelanggannya yang 90 peratu terdiri daripada golongan wanita.
No comments:
Post a Comment